Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η μεταπτυχιακός/ή φοιτητής/τρια θα:
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να:
- Κατανοεί, περιγράφει και να αναλύει βασικές έννοιες, προσεγγίσεις και πρακτικές σχετικά με τη συμπερίληψη στην προσχολική αγωγή.
- Κατανοεί βασικά ερευνητικά δεδομένα που σχετίζονται με την εφαρμογή συμπεριληπτικών πρακτικών σε διαφορετικά περιβάλλοντα προσχολικής αγωγής και φροντίδας.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να:
- Αναγνωρίζει τεκμηριωμένες συμπεριληπτικές πρακτικές και να σχεδιάζει προγράμματα για την εφαρμογή τους σε ένα εύρος περιβαλλόντων προσχολικής αγωγής και φροντίδας.
- Αναλύει κεντρικά ζητήματα σχετικά με την εφαρμογή συμπεριληπτικών προγραμμάτων, και να αναπτύσσει κριτική σκέψη γύρω από τους παράγοντες που συνδέονται με την αποτελεσματική υλοποίησή τους.
- Εφαρμόζει μια συνεργατική προσέγγιση για την εφαρμογή συμπεριληπτικών πρακτικών.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να:
- Πραγματοποιεί συνδέσεις ανάμεσα σε νέες γνώσεις σχετικά με διεθνείς πρακτικές και τις βιωματικές του/της εμπειρίες που σχετίζονται με ποικίλες διαστάσεις της συμπερίληψης.
- Επεξεργάζεται και να ερμηνεύει το περιεχόμενο και αποτελέσματα ερευνών σχετικά με την εφαρμογή συμπεριληπτικών προγραμμάτων στη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
- Συμμετέχει σε διαδικασίες ομαδικής εργασίας και συνεργατικής επίλυσης προβλημάτων.
Διδακτικές Μέθοδοι
Το μάθημα θα παρέχει πολλές ευκαιρίες για αλληλεπίδραση μεταξύ των φοιτητών μέσα από συζήτηση σε μεγάλες και μικρές ομάδες, (whole-group and small-group discussion), επίλυση προβλημάτων (collaborative problem solving), δραστηριότητες σε μικρές ομάδες, (small-group activities), και ανάπτυξη ατομικών και ομαδικών project.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Συνεργατική επίλυση προβλημάτων
Περίγραμμα
- Η συμπερίληψη στη βρεφική και νηπιακή ηλικία: Επισκόπηση μαθήματος.
- Διεθνείς έννοιες, πλαίσια, και ζητήματα.
- Πώς χτίζεται μια συμπεριληπτική προσχολική κοινότητα?
- Συμπεριληπτικές πρακτικές (Μέρος Α): (Παραδείγματα και εφαρμογή στις καθημερινές δραστηριότητες και ρουτίνες).
- Συμπεριληπτικές πρακτικές (Μέρος Β): (Παραδείγματα και εφαρμογή στις καθημερινές δραστηριότητες και ρουτίνες.
- Συμπεριληπτικές πρακτικές (Μέρος Γ): (Παραδείγματα και εφαρμογή στις καθημερινές δραστηριότητες και ρουτίνες).
- Πώς γνωρίζουμε τί εφαρμόζουμε? Αξιολόγηση της ποιότητας συμπεριληπτικών πρακτικών.
- Συνεργασία οικογένειας-παιδαγωγικού-εκπαιδευτικού πλαισίου: Πρακτικές και ζητήματα.
- Παρουσίαση Ομαδικών Project. ΜΕΡΟΣ A
- Παρουσίαση Ομαδικών Project. ΜΕΡΟΣ Β
- Συνεργατικές πρακτικές: Πώς εφαρμόζονται στην καθημερινή πρακτική?
- Από τον σχεδιασμό στην εφαρμογή: Ζητήματα υλοποίησης συμπεριληπτικών πρακτικών.
- Προς ένα πλαίσιο συμπερίληψης για όλα τα παιδιά: Συμπεράσματα και μελλοντικοί στόχοι.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Ενταξιακές Προσεγγίσεις στην Προσχολική Εκπαίδευση. Ζητήματα Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Εκπαιδευτικής Πρακτικής». Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ειδική Αγωγή. Επιστημονική επιμέλεια: Ε. Ντεροπούλου-Ντέρου, (2024) Αθήνα, Εκδόσεις Πεδίο.
- Οδηγός εκπαιδευτικού για την ευαισθητοποίηση σε θέματα αποδοχής της αναπηρίας και της διαφορετικότητας και την ανάπτυξη ενταξιακής κουλτούρας στο σχολείο. Γελαστοπούλου, Μ., Καλογρίδη Β., Παπαμιχαλοπούλου Στέλιος Βγαγκές, Σ., Τσαφταρίδης, Ν, (2020). Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
- Sandall, S. R., Gauvreau A.N., Joseph, G. E, and Schwartz, I. S. (2024). Building blocks. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
- Division for Early Childhood (DEC). (2014). DEC recommended practices. Retrieved from http://www.dec-sped.org/recommendedpractices
- Barton, E. E. et Smith, B. J. (2015). The preschool inclusion tool box. How to build and lead a high-quality program. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co.
Προτεινόμενη αρθρογραφία/Eπιπρόσθετη Βιβλιογραφία
- Barton, E. E., & Smith, B. J. (2015). Advancing high-quality preschool inclusion: A discussion and recommendations for the field. Topics in Early Childhood Special Education, 35(2), 69-78.
- Barton, E. E., & Smith, B. J. (2015). Brief Summary: Fact Sheet of Research on Preschool Inclusion http://www.pyramidplus.org/sites/default/files/Inclusion%20Fact%20Sheet%202014_0.pdf
- Bricker, D. (2020). A proposed framework for enhancing collaboration in early intervention/early childhood special education. Topics in Early Childhood Special Education, 1-13. https://doi.org/10.1177/0271121419890683
- Catlett C. & Soukakou E.P. (2019). Assessing opportunities to support each child: 12 key practices for quality inclusion. Young Children, 74(3), 34-43.
- Department for Education and Department of Health (2015) Special educational needs and disability code of practice: 0 to 25 years. Available at: https://www.gov.uk/government/publications/send-code-of-practice-0-to-25
- DEC/NAEYC. (2009). Early childhood inclusion: A joint position statement of the Division for Early Childhood (DEC) and the National Association for the Education of Young Children (NAEYC). Chapel Hill: The University of North Carolina, FPG Child Development Institute. http://npdci.fpg.unc.edu/resources/articles/Early_Childhood_Inclusion
- European Agency for Special Needs and Inclusive Education, 2017. Inclusive Early Childhood Education: Literature Review. (F. Bellour, P. Bartolo and M. Kyriazopoulou, eds.). Odense, Denmark
- Fukkink, R. G. et van Verseveld, M. (2020). Inclusive early childhood education and care: a longitudinal study into the growth of interprofessional collaboration.
- Gunning, C., Breathnach, Ó., Holloway, J., McTiernan, A., & Malone, B. (2019). A systematic review of peer-mediated interventions for preschool children with autism spectrum disorder in inclusive settings. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 6(1), 40-62.
- Guralnick, M. J. (2023). A framework for the design of inclusive community-based early childhood intervention programs. Infants & Young Children, 36(4), 270-284.
- Guralnick, M. J., & Bruder, M. B. (2016). Early Childhood Inclusion in the United States: Goals, Current Status and Future directions. Infants & Young Children, 29(3), 166-177.
- Harms, T., Clifford, R. M., & Cryer, D. (2014). Early Childhood Environment Rating Scale, third edition (ECERS-3). New York, NY: Teachers College Press.
- Hemmeter, M. L., Ostrosky, M., & Fox, L. (Eds.) (2020). Unpacking the Pyramid Model: A Practical Guide for Preschool Teachers. Brookes Publishing.
- Hwang, Yoon-Suk & Evans, David (2011) Attitudes towards inclusion: gaps between belief and practice. International Journal of Special Education, 26(1), pp. 136-146.
- Jimenez, B. A., & Kamei, A. (2015). Embedded instruction: An evaluation of evidence to inform inclusive practice. Inclusion, 3(3), 132-144.
- Love, H. R., & Horn, E. (2021). Definition, context, quality: Current issues in research examining high-quality inclusive education. Topics in Early Childhood Special Education, 40(4), 204-216.
- Nordstrum, L. E., LeMahieu, P. G., & Berrena, E. (2017). Implementation Science: Understanding and finding solutions to variation in program implementation. Quality Assurance in Education, 25(1), 58-73. https://doi.org/10.1108/QAE-12-2016-0080
- Ok, M. W., Rao, K., Bryant, B. R., & McDougall, D. (2017). Universal design for learning in pre-k to grade 12 classrooms: A systematic review of research. Exceptionality, 25(2), 116-138.
- Odom, S.L., Buysse, V., & Soukakou E. (2011). Inclusion for young children with disabilities: A quarter century of research perspectives. Journal of Early Intervention, 33, 344-356.
- Rakap, S., & Parlak‐Rakap, A. (2011). Effectiveness of embedded instruction in early childhood special education: A literature review. European Early Childhood Education Research Journal, 19(1), 79-96
- Recchia, Susan, and Yoon-Joo Lee (2012). Inclusion in the early childhood classroom: What makes a difference? Teachers College Press.
- Rush, D. D., & Shelden, M. L. L. (2011). The Early Childhood Coaching Handbook. Brookes Publishing Company. PO Box 10624, Baltimore, MD 21285.
- Research Synthesis Points on Practices That Support Inclusion http://npdci.fpg.unc.edu/sites/npdci.fpg.unc.edu/files/resources/NPDCI-ResearchSynthesisPointsInclusivePractices-2011_0.pdf
- Sandall, S. R., Schwartz, I. S., & Gauvreau, A. (2016). Using modifications and accommodations to enhance learning of young children with disabilities: Little changes that yield big impacts. In Handbook of early childhood special education (pp. 349-361). Springer, Cham.
- Snyder, P., Hemmeter, M. L., McLean, M., Sandall, S., McLaughlin, T., & Algina, J. (2018). Effects of professional development on preschool teachers’ use of embedded instruction practices. Exceptional Children, 84(2), 213-232.
- Slot, P. (2018). Structural characteristics and process quality in early childhood education and care: A literature review. OECD Education Working Papers No. 176. http://doi.org/10.1787/edaf3793-en
- Soukakou, E.P. (2016). The Inclusive Classroom Profile (ICP™) Manual, Research Edition. Baltimore, MD: Brookes Publishing.
- Soukakou, E. P., Winton, P. J., West, T. A., Sideris, J. H., & Rucker, L. M. (2015). Measuring the quality of inclusive practices: Findings from the Inclusive Classroom Profile pilot. Journal of Early Intervention, 36, 223-240.
- Soucacou, E P., & Sylva, K. (2010). Developing observation instruments and arriving at inter-rater reliability for a range of contexts and raters: The early childhood environment rating scales. In G. Walford, E. Tucker & M. Viswanathan (Eds.). The sage handbook of measurement. London: Sage.
- Soukakou, E., Evangelou, M., & Holbrooke, B. (2018) Inclusive Classroom Profile: a pilot study of its use as a professional development tool, International Journal of Inclusive Education, 22:10, 1124-1135.
- Soukakou E. P. (2012). Measuring quality in inclusive preschool classrooms: Development and validation of the Inclusive Classroom Profile (ICP). Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 478-488.
- Warren Warren, J., Soukakou, E. P., Forster, J., Ng, L. T., & Nteropoulou-Nterou, E. (2021). Small Steps: The Inclusion of Young Children with Disabilities in Australia, Greece, and Malaysia. Australasian Journal of Special and Inclusive Education, 45(2), 164-177.
- Winton, P., Snyder, P., & Goffin, S. (2016). Beyond the status quo: Rethinking professional development for early childhood teachers. In L. Couse & S. Recchia (Eds.), Handbook of early childhood teacher education (pp. 54-68). New York, NY: Routledge.