Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια:
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να διαθέτει εξειδικευμένες γνώσεις και να τις συνδυάζει κριτικά, σχετικά με:
- Τις διαφορετικές προσεγγίσεις για την ευημερία του παιδιού και του τρόπου εφαρμογής τους σε δομές αγωγής, φροντίδας και εκπαίδευσης.
- Τους παράγοντες ρίσκου και ανθεκτικότητας που επηρεάζουν την ευημερία των βρεφών και των νηπίων.
- Τον ρόλο των κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων και των δεξιοτήτων ζωής για την ευημερία του παιδιού.
- Τα θεωρητικά μοντέλα και τις παιδαγωγικές πρακτικές για την ευημερία του παιδιού.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να κατέχει εξειδικευμένες δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και ενσωμάτωσης γνώσεων από διαφορετικά πεδία, σχετικά με:
- Την εφαρμογή και προσαρμογή παιδαγωγικών προγραμμάτων που προάγουν την ευημερία του παιδιού λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες του.
- Την ανάπτυξη στρατηγικών για την προαγωγή κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων στα μικρά παιδιά, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης του στρες και της οικοδόμησης υγιών διαπροσωπικών σχέσεων.
- Την χρήση κατάλληλων εργαλείων για την αξιολόγηση και την παρακολούθηση της ευημερίας του παιδιού σε παιδαγωγικά περιβάλλοντα.
- Την αποτελεσματική συνεργασία με την οικογένεια για τη διασφάλιση της επιτυχούς εφαρμογής των προγραμμάτων προαγωγής της ευημερίας.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να διαχειρίζεται και να μετασχηματίζει παιδαγωγικά περιβάλλοντα και να συνεισφέρει με τις επαγγελματικές του/της γνώσεις, σχετικά με:
- Την υποστήριξη της ευημερίας των παιδιών ως κεντρική συνιστώσα στην αγωγή, φροντίδα και εκπαίδευση στην προσχολική ηλικία.
- Την ευαισθητοποίηση των παιδαγωγών/εκπαιδευτικών και της οικογένειας για την ευημερία του παιδιού.
- Την δημιουργία και διατήρηση υποστηρικτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που σέβονται και προάγουν την ευημερία και τα δικαιώματα του παιδιού.
- Την προώθηση στρατηγικών για την καλλιέργεια της ανθεκτικότητας στο παιδαγωγικό περιβάλλον, ενδυναμώνοντας το παιδί να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις και να τις ξεπερνά.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περίγραμμα
- Προσεγγίσεις της παιδικής ευημερίας. Παράγοντες ρίσκου και ανθεκτικότητας.
- Σχεδιασμός προγραμμάτων για την προαγωγή της ευημερίας του παιδιού: θεωρητικά μοντέλα και παιδαγωγικές πρακτικές.
- Δεξιότητες ζωής και ήπιες δεξιότητες στην προσχολική ηλικία.
- Κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες. Ανάπτυξη στρατηγικών για την αντιμετώπιση στρεσογόνων καταστάσεων. (Μπεαζίδου)
- Κοινωνική επάρκεια και κοινωνικές αξίες στις σχέσεις των παιδιών. (Μπεαζίδου)
- Η ποιότητα του παιδαγωγικού περιβάλλοντος και η συμβολή της στην προαγωγή της ευημερίας του παιδιού. (Μπότσογλου)
- Προαγωγή της ευημερίας του παιδιού μέσα από τις καθημερινές ρουτίνες των δομών προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
- Εργαλεία αξιολόγησης της παιδικής ευημερίας.
- Μεταβάσεις σε/από τις δομές προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
- Συνεργασία οικογένειας και δομών προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
- Υποστήριξη των παιδαγωγών/εκπαιδευτικών για την υλοποίηση προγραμμάτων προαγωγής της ευημερίας και DEIAB (Diversity, Equity, Inclusion, Accessibility, Belonging).
- Συμπερίληψη και προαγωγή της ευημερίας στην προσχολική αγωγή και εκπαίδευση: προκλήσεις και καλές πρακτικές.
- Εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης και προαγωγή της ευημερίας του παιδιού. (Μπότσογλου)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Asquith, S. (2020). Self-Regulation Skills in Young Children: Activities and Strategies for Practitioners and Parents. Jessica Kingsley Publishers.
- Barbe, J., & Anderson, I. (2022). Supporting Children’s Mental Health and Wellbeing: A Strength-based Approach for Early Childhood Educators. Redleaf Press.
- Bartholomew Eldredge, L., Markham, C., Ruiter, R., Fernandez, M., Kok, G., & Parcel, G. (2016). Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach. Jossey-Bass.
- Barton, E., Smith, B., & Salisbury, C. (2015). The Preschool Inclusion Toolbox: How to Build and Lead a High-Quality Program. Brookers Publishing.
- Bilmes, J. (2012). Beyond Behavior Management: The Six Life Skills Children Need. Redleaf Press.
- Cooper, C. (2014). Wellbeing: A Complete Reference Guide, Wellbeing in Children and Families. Wiley-Blackwell.
- Devarakonda, C. (2012). Diversity and Inclusion in Early Childhood: An Introduction. SAGE Publications Ltd.
- Frydenberg, E., Deans, J., & O’Brien, K. (2012). Developing Everyday Coping Skills in the Early Years: Proactive Strategies for Supporting Social and Emotional Development. Continuum.
- Giroux, L. (2022). Create an Emotion-Rich Classroom: Helping Young Children Build Their Social Emotional Skills. Free Spirit Publishing.
- Haskett, M. (2017). Child and Family Well-Being and Homelessness: Integrating Research into Practice and Policy. Springer.
- Holland, C. (2010). Inclusion Practices for the Early Childhood Educator: Effective Strategies for Children 18 months to 3 years With and Without Special Needs. CreateSpace Independent Publishing Platform.
- Keilty, B., Sagarika Kosaraju, H., & Campelll, P. (2017). Seven Essentials for Family–Professional Partnerships in Early Intervention. Teachers College Press.
- Kemple, K., & Williams, L. (2003). Let’s Be Friends: Peer Competence and Social Inclusion in Early Childhood Programs. Teachers College Press.
- McGinnis, E. (2011). Skillstreaming in Early Childhood: A Guide for Teaching Prosocial Skills. Research Pr Pub.
- Nikiforidou, Z., Anderson, B., Robles-Melendez, W. (2024). Resilience and Wellbeing in Young Children, Their Families and Communities: Exploring Diverse Contexts, Circumstances and Populations. Routledge.
- Piper, D. (2017). The Piper Model: Personalised Interventions Promoting Emotional Resilience in children with Social, Emotional and Mental Health Needs. Routledge.
- Recchia, S., Lee, Y., & Ryan, S. (2013). Inclusion in the Early Childhood Classroom: What Makes a Difference? Teachers College Press.
- Sutherland, H., & Mukadam, Y. (2018). Supporting Toddlers’ Wellbeing in Early Years Settings: Strategies and Tools for Practitioners and Teachers. Jessica Kingsley Publishers.
- Wollesen, L., Richardson, B., & Smith, S. (2024). Life Skills Progression, 2e: An Outcome and Intervention Planning Instrument for Use With Families at Risk. Brookes Publishing.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Children & Society
- Early Years
- European Early Childhood Education Research Journal
- Journal of the Association for the Care of Children’s Health
- International Journal of Early Years Education
- International Journal of Social Welfare
- Journal of Social Policy