ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ

Κωδικός Μαθήματος:

201

Εξάμηνο:

Β' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

7.5


Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/τές
σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλούν και να περιγράφουν:

  • τις βασικές έννοιες που ακολουθούνται προκειμένου να διεκπεραιωθεί μια επιστημονική εργασία
  • τους διαφορετικούς ερευνητικούς σχεδιασμούς και τις μεθόδους στατιστικής ανάλυσης και ερμηνείας των αποτελεσμάτων

 

σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγούν και να εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με:

  • τα βήματα και τους τρόπους σχεδιασμού της επιστημονικής εργασίας
  • την επιλογή του κατάλληλου ερευνητικού εργαλείου συλλογής δεδομένων
  • την επιλογή του κατάλληλου εργαλείου και τρόπου χρήσης αναφορικά με την ανάλυση των δεδομένων

 

σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζουν τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • να συλλέγουν, διαχειρίζονται και επεξεργάζονται τα διαφορετικά είδη συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων
  • να κατανοούν, εκτιμούν αλλά και ερμηνεύουν τα αποτελέσματα μιας επιστημονικής εργασίας
  • να προάγουν ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη μέσα από διαχείριση πληροφοριών και αποτελεσμάτων που προκύπτουν από την ερευνητική εργασία
  • να παράγουν νέες ερευνητικές ιδέες πάνω σε ζητήματα ερευνητικού σχεδιασμού

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στις αρχές δεοντολογίας και ηθικής στην έρευνα,
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

Περίγραμμα

  1. Εννοιολογική οριοθέτηση της έρευνας. Ερευνητική ορολογία. Η φύση και η διαδικασία της έρευνας. – Η Διαδικασία Διεξαγωγής Έρευνας: Χρησιμοποιώντας Ποσοτικές και Ποιοτικές Προσεγγίσεις
  2. Διαδικασία αναγνώρισης, επιλογής, οριοθέτησης του ερευνητικού προβλήματος. Ανασκόπηση βιβλιογραφίας.
  3. Προσδιορισμός-Διατύπωση ερευνητικού Σκοπού και Ερευνητικών Ερωτημάτων ή Υποθέσεων – Είδη μεταβλητών. Είδη υποθέσεων.
  4. Ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας της έρευνας
  5. Ερευνητικοί Σχεδιασμοί: Πειραματικοί Σχεδιασμοί – Συσχετιστικοί Σχεδιασμοί – Σχεδιασμοί Δημοσκόπησης – Σχεδιασμοί Μικτών Μεθόδων
  6. Ποιοτικές μέθοδοι Ι: μέθοδοι δειγματοληψίας, προσεγγίσεις/ ερευνητικοί σχεδιασμοί ποιοτικής μεθοδολογίας
  7. Ποιοτικές μέθοδοι ΙΙ: μέσα για τη συλλογή δεδομένων: συνέντευξη, παρατήρηση, ζητήματα φερεγγυότητας κτλ.
  8. Ποσοτικές μέθοδοι Ι: μέθοδοι δειγματοληψίας, προσεγγίσεις/ ερευνητικοί σχεδιασμοί ποσοτικής μεθοδολογίας
  9. Ποσοτικές μέθοδοι ΙΙ: μέσα για τη συλλογή δεδομένων: κλίμακες μέτρησης, ερωτηματολόγιο, παρατήρηση, ζητήματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας κτλ.
  10. Ανάλυση και Ερμηνεία Δεδομένων
  11. Συγγραφή και Αξιολόγηση της Έρευνας

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Airasian, P., Mills, G.E., & Gay, L.R. (2017). Εκπαιδευτική έρευνα – Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι: Ανάλυση και εφαρμογές. Προπομπός.
  • Babbie, E. (2024). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Κριτική.
  • Bryman, A. (2014). Μέθοδοι κοινωνικής έρευνας. Gutenberg.
  • Christensen, L.B., Burke-Johnson, R., & Turner, L.A. (2024). Η επιστημονική έρευνα: Μέθοδοι, σχεδιασμός και ανάλυση. Παπαζήσης.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Μεταίχμιο.
  • Creswell, J.D., & Creswell, J.W. (2019). Σχεδιασμός έρευνας – Προσεγγίσεις ποιοτικών, ποσοτικών και μεικτών μεθόδων. Προπομπός
  • Gray, D.E. (2018). Η ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο. Τζιόλας
  • Mertens, D.M. (2009). Έρευνα και αξιολόγηση στην εκπαίδευση και την ψυχολογία. Μεταίχμιο.
  • Newby, P. (2019). Μέθοδοι έρευνας στην εκπαίδευση. Πεδίο.
  • Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Gutenberg.
  • Shaughnessy, J., Zechmeister B.E., & Ζechmeister S. J. (2018). Ερευνητικές μέθοδοι στην ψυχολογία. Gutenberg.
  • Ζαφειρόπουλος, Κ., (2024). Πως γίνεται μια επιστημονική εργασία. Κριτική.