Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο ανιχνευτικός έλεγχος και η αξιολόγηση στον τομέα της ψυχικής υγείας είναι κρίσιμες διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για τον εντοπισμό και την αξιολόγηση της κατάστασης και των αναγκών ψυχικής υγείας ενός ατόμου. Ειδικότερα, ο ανιχνευτικός έλεγχος είναι μια προκαταρκτική διαδικασία για την ανίχνευση μιας ενδεχόμενης νόσου ή διαταραχής, που δεν είχε προηγουμένως αναγνωρισθεί. Περιλαμβάνει τη χρήση δοκιμασιών, εξετάσεων ή άλλων διαδικασιών που μπορούν να εφαρμοστούν γρήγορα, όπως τυποποιημένα εργαλεία ή ερωτηματολόγια. Ο στόχος είναι να εντοπιστούν πιθανά προβλήματα νωρίς, ακόμη και πριν τα συμπτώματα γίνουν σοβαρά. Από την άλλη η αξιολόγηση αφορά σε μια εμπεριστατωμένη κατανόηση των αναγκών ψυχικής υγείας του ατόμου, η οποία μπορεί να δώσει πληροφορίες για τη διάγνωση, τον προγραμματισμό της θεραπείας και τη συνεχή υποστήριξη. Μαζί, ο έλεγχος και η αξιολόγηση διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στη διασφάλιση ότι τα άτομα λαμβάνουν την κατάλληλη φροντίδα και παρεμβάσεις για τα θέματα ψυχικής υγείας τους.
Στην επιτυχή ολοκλήρωση των παραδόσεων και των δραστηριοτήτων αξιολόγησης αναμένεται οι φοιτητές/ριες να διαθέτουν τα εξής:
Σε επίπεδο γνώσεων:
- Να γνωρίζουν τις αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες που ενυπάρχουν στις διαδικασίες ανίχνευσης και αξιολόγησης της ψυχικής υγείας σε βρέφη και νήπια
- Να διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις που αφορούν στις έννοιες και στο περιεχόμενο του ανιχνευτικού ελέγχου και της αξιολόγησης στην ψυχική υγεία των βρεφών και των νηπίων
- Να κατανοούν και να εμπιστεύονται τις διαδικασίες του ανιχνευτικού ελέγχου και της αξιολόγησης ως σημαντικές για την προαγωγή της ψυχικής υγείας των βρεφών και των νηπίων
- Να γνωρίζουν τους περιορισμούς και τις δυνατότητες της ψυχομετρικής αξιολόγησης στην ψυχική υγεία των βρεφών και των νηπίων
Σε επίπεδο δεξιοτήτων
- Να λαμβάνουν υπόψιν τις αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες στα θέματα ανίχνευσης και αξιολόγησης της ψυχικής υγείας στα βρέφη και στα νήπια
- Να είναι σε θέση να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν ένα αποτέλεσμα που προκύπτει από την εφαρμογή μια ψυχομετρικής αξιολόγησης στην ψυχική υγεία βρεφών και νηπίων
- Να είναι σε θέση χορηγήσουν ψυχομετρικά εργαλεία που αξιοποιούνται στον ανιχνευτικό έλεγχο και την αξιολόγηση της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων
- Να είναι σε θέση να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα ψυχομετρικών εργαλείων που αξιοποιούνται στον ανιχνευτικό έλεγχο και την αξιολόγηση της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων
- Να είναι σε θέση να αξιοποιούν τη συνέντευξη στην ανίχνευση και την αξιολόγηση στην ψυχική υγεία των βρεφών και των νηπίων
Σε επίπεδο ικανοτήτων
- Να είναι σε θέση σε πραγματικές συνθήκες, να αξιοποιούν σύμφωνα με την κρίση τους τα εργαλεία και τις μεθόδους που διδάχθηκαν και να προβαίνουν σε επωφελείς αποφάσεις για την προαγωγή της ψυχικής υγείας των βρεφών και των νηπίων
- Να είναι σε θέση σε πραγματικές συνθήκες να αποφασίζουν και να επιλέγουν τα εργαλεία ανίχνευσης και αξιολόγησης που είναι αναπτυξιακά κατάλληλα και ενδείκνυνται στις ανάγκες της περίστασης
- Να είναι σε θέση να συνεργάζονται σε διεπιστημονικά πλαίσια συμμετέχοντας σε διαδικασίες ανίχνευσης και αξιολόγησης με στόχο το διαγνωστικό αποτέλεσμα
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Περίγραμμα
Tο μαθήμα οργανώνεται στις εξής 13 ενότητες:
- Βασικά θέματα στην κατασκευή, μετάφραση και προσαρμογή των ψυχομετρικών εργαλείων. Δεοντολογικά, ηθικά και κοινωνικά ζητήματα στην ψυχολογική αξιολόγηση.
- Τι είναι τα ανιχνευτικά εργαλεία; Διαφορά μεταξύ ανίχνευσης και διάγνωσης. Βασικές αρχές στη χρήση ψυχομετρικών εργαλείων για τον ανιχνευτικό έλεγχο και την αξιολόγηση της ψυχικής υγείας στη βρεφική και νηπιακή ηλικία. Η σημασία του ανιχνευτικού ελέγχου και της αξιολόγησης για την προαγωγή της ψυχικής υγείας.
- Ανάλυση αξιοπιστίας, εγκυρότητας και ευαισθησίας. Προσαρμογή εργαλείων σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια. Ερμηνεία ψυχομετρικών δεδομένων.
- Η χρήση των Ερωτηματολογίων στον ανιχνευτικό έλεγχο σε τομείς της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων (τομείς γνωστικής ανάπτυξης, γλωσσικής, κοινωνικής-συναισθηματικής, κινητικής, ανίχνευση διαταραχών φάσματος αυτισμού).
- Η χρήση της Συνέντευξης στον ανιχνευτικό έλεγχο σε τομείς της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων.
- Οι Λίστες Ελέγχου Συμπτωμάτων / Συμπεριφορών στον ανιχνευτικό έλεγχο σε τομείς της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων.
- Η χρήση της Κλινικής Συνέντευξης στην αξιολόγηση σε τομείς της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων.
- Η Ψυχολογική εξέταση με τυποποιημένα τεστ στην αξιολόγηση σε τομείς της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων.
- Παρατηρήσεις συμπεριφοράς: Παρακολούθηση και αξιολόγηση της συμπεριφοράς ενός ατόμου σε διάφορα περιβάλλοντα για την αξιολόγηση της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων.
- Συλλογή πληροφοριών από μέλη της οικογένειας, εκπαιδευτικούς ή άλλους/ες επαγγελματίες για την αξιολόγηση της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων.
- Εργαλεία ανίχνευσης και αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται στον ελληνικό χώρο: Αναλυτική παρουσίαση εργαλείου (Μέρος Α).
- Εργαλεία ανίχνευσης και αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται στον ελληνικό χώρο: Αναλυτική παρουσίαση εργαλείου (Μέρος Β).
- Εργαλεία ανίχνευσης και αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται στον ελληνικό χώρο: Αναλυτική παρουσίαση εργαλείου (Μέρος Γ).
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Ξενόγλωσση
- Ammitzbøll, J., Holstein, B. E., Wilms, L., Andersen, A., & Skovgaard, A. M. (2016). A new measure for infant mental health screening: development and initial validation. BMC pediatrics, 16(1), 197. https://doi.org/10.1186/s12887-016-0744-1
- Bagner, D. M., Rodríguez, G. M., Blake, C. A., Linares, D., & Carter, A. S. (2012). Assessment of behavioral and emotional problems in infancy: a systematic review. Clinical child and family psychology review, 15(2), 113–128. https://doi.org/10.1007/s10567-012-0110-2
- Barbarin, O. A. (2007). Mental health screening of preschool children: Validity and reliability of ABLE. American Journal of Orthopsychiatry, 77(3), 402-418.
- Brauner, C. B., & Stephens, C. B. (2006). Estimating the prevalence of early childhood serious emotional/behavioral disorders: Challenges and recommendations. Public health reports, 121(3), 303-310.
- Bricker, D., Davis, M. S., & Squires, J. (2004). Mental health screening in young children. Infants & Young Children, 17(2), 129-144.
- Carr, C. P., Martins, C. M. S., Stingel, A. M., Lemgruber, V. B., & Juruena, M. F. (2013). The role of early life stress in adult psychiatric disorders: a systematic review according to childhood trauma subtypes. The Journal of Νervous and Μental Δisease, 201(12), 1007-1020.
- Curtin, M., Morgan, G., Cruice, M., & Herman, R. (2023). Assessing parent interaction with deaf infants: A quantitative survey of UK professional practice. International Journal of Language & Communication Disorders, 58(4), 1148–1167. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12849
- DelCarmen-Wiggins, R., & Carter, A. (Eds.). (2004). Handbook of infant, toddler, and preschool mental health assessment. Oxford University Press.
- Dockrell, J., Hurry, J., Cowan, R., Flouri, E., & Dawson, A. (2017). Review of assessment measures in the early years: Language and literacy, numeracy and social emotional development and mental health.
- Egger, H. L., & Angold, A. (2004). The Preschool Age Psychiatric Assessment (PAPA): A structured parent interview for diagnosing psychiatric disorders in preschool children. Handbook of infant, toddler, and preschool mental health assessment, 42(5), 223-243.
- Feeney-Kettler, K. A., Kratochwill, T. R., Kaiser, A. P., Hemmeter, M. L., & Kettler, R. J. (2010). Screening young children’s risk for mental health problems: A review of four measures. Assessment for Effective Intervention, 35(4), 218-230.
- Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons.
Ivey, J. (2020). Mental Health Screening for Children and Adolescents. Pediatric Nursing, 46(1), 27–10. - Matarazzo, J. D. (1990). Psychological assessment versus psychological testing: Validation from Binet to the school, clinic, and courtroom. American psychologist, 45(9), 999.
- McLuckie, A., Landers, A. L., Curran, J. A., Cann, R., Carrese, D. H., Nolan, A., … & Carrey, N. J. (2019). A scoping review of mental health prevention and intervention initiatives for infants and preschoolers at risk for socio-emotional difficulties. Systematic Reviews, 8, 1-19.
- Mulraney, M., Coghill, D., Bishop, C., Mehmed, Y., Sciberras, E., Sawyer, M., … & Hiscock, H. (2021). A systematic review of the persistence of childhood mental health problems into adulthood. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 129, 182-205.
- Najman, J. M., Heron, M. A., Hayatbakhsh, M. R., Dingle, K., Jamrozik, K., Bor, W., … & Williams, G. M. (2008). Screening in early childhood for risk of later mental health problems: A longitudinal study. Journal of psychiatric research, 42(8), 694-700.
- Saklofske, D. H., Reynolds, C. R., & Schwean, V. L. (Eds.). (2013). The Oxford handbook of child psychological assessment. Oxford University Press, USA.
- Stiffler, M. C., & Dever, B. V. (2015). Mental health screening at school: Instrumentation, implementation, and critical issues. Springer.
- Wade, M., Wright, L., & Finegold, K. E. (2022). The effects of early life adversity on children’s mental health and cognitive functioning. Translational Psychiatry, 12(1), 244.
- Weatherston, D. J., & Browne, J. V. (2016). What is infant mental health and why is it important for high-risk infants and their families? Newborn and Infant Nursing Reviews 16(4); 259-263. https://doi.org/10.1053/j.nainr.2016.09.026
- Webb, R., Ayers, S., & Rosan, C. (2018). A systematic review of measures of mental health and emotional wellbeing in parents of children aged 0–5. Journal of Affective Disorders, 225, 608-617.
- Zeanah, C. H., Carter, A. S., Cohen, J., Egger, H., Gleason, M. M., Keren, M., … & Oser, C. (2016). Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood dc: 0–5: selective reviews from a new nosology for early childhood psychopathology. Infant Mental Health Journal, 37(5), 471-475.
Ελληνική
- Achenbach, Τ. Μ., & Rescorla L. Α. (2020, Ελληνική Β’ Έκδοση). ΣΑΕΒΑ – Σύστημα Achenbach για Εμπειρικά Βασισμένη Αξιολόγηση Προσχολικής Ηλικίας. Μοτίβο Αξιολόγηση
- Γαλανάκης, Μ., Πεζηρκιανίδης, Χ., & Σταλίκας, Α. (Επιμ. Έκδ) (2017). Βασικά θέματα ψυχομετρίας. Εκδόσεις Τόπος
- Κουλάκογλου, Κ. (2013). Ψυχομετρία και ψυχολογική αξιολόγηση (3η έκδ.). Πατάκης
- Κωνσταντίνου, Μ., Παπαγεώργη, Ι., & Μαλεγιαννάκη, Α-Χ. (2022). Ψυχομετρία στην εκπαίδευση και στην εκπαιδευτική ψυχολογία. Gutenberg
- Μέλλον, Ρ. (2010). Κλινική ψυχομετρία. Αθήνα: Πεδίο.
- Ράλλη, Α. Μ., & Μαριδάκη – Κασσωτάκη, Αι. (2012). Κλίμακα αξιολόγησης δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας. Εκδόσεις Διάδραση.
- Σταλίκας Α. Τριλίβα Σ., Ρούσση Α. (2011). Τα Ψυχομετρικά Εργαλεία στην Ελλάδα. Έκδοση 2η. Πεδίο.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Child and Adolescent Mental Health
- Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health
- Clinical Child and Family Psychology Review
- European Journal of Mental Health
- European Journal of Psychological Assessment
- Infant Mental Health Journal
- Journal of Child and Adolescent Mental Health
- Journal of Psychoeducational Assessment
- Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment
- Perspectives in Infant Mental Health
- Psychological Assessment
Πηγές
- https://pediatrics.developingchild.harvard.edu/resource/infant-and-early-childhood-mental-health/
- https://pediatrics.developingchild.harvard.edu/dive-deeper/