ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΒΡΕΦΩΝ ΚΑΙ ΝΗΠΙΩΝ

Κωδικός Μαθήματος:

102

Εξάμηνο:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

7.5


Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να έχουν αποκτήσει τις ακόλουθες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες:
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλούν και να περιγράφουν:

  • Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας.
  • Παράγοντες που ενισχύουν ή αποτρέπουν την εκδήλωση νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
  • Χαρακτηριστικά που διακρίνουν τη φυσιολογική από την παθολογική συμπεριφορά.
  • Διαδικασίες πρώιμης ανίχνευσης και διάγνωσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
  • Τα συμπτώματα, την αιτιολογία, την πορεία και την έκβαση νευροαναπτυξιακών διαταραχών που εμφανίζονται συχνά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
  • Χαρακτηριστικά συννοσηρότητας και επιγένεσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγούν και να εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με:

  • Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας.
  • Παράγοντες που ενισχύουν ή αποτρέπουν την εκδήλωση νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
  • Χαρακτηριστικά που διακρίνουν τη φυσιολογική από την παθολογική συμπεριφορά.
  • Διαδικασίες πρώιμης ανίχνευσης και διάγνωσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
  • Τα συμπτώματα, την αιτιολογία, την πορεία και την έκβαση νευροαναπτυξιακών διαταραχών που εμφανίζονται συχνά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
  • Χαρακτηριστικά συννοσηρότητας και επιγένεσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζουν τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Προσδιορισμός των ορίων της τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης, έτσι ώστε να αναγνωρίζονται οι περιπτώσεις βρεφών και νηπίων που πιθανόν να εκδηλώσουν νευροαναπτυξιακές διαταραχές.
  • Προσέγγιση με τον ενδεδειγμένο τρόπο των βρεφών και των νηπίων και των γονέων τους, στις περιπτώσεις που η ανάπτυξη δεν ακολουθεί την αναμενόμενη τυπική πορεία.
  • Διαχείριση (και περιορισμός) των παραγόντων κινδύνου, οι οποίοι αυξάνουν την πιθανότητα εκδήλωσης των συμπτωμάτων.
  • Αποτελεσματική συνεργασία στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας για τη στήριξη του παιδιού με αναπτυξιακές δυσκολίες και της οικογένειάς του.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

Περίγραμμα

  1. Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας- Διάκριση φυσιολογικής και παθολογικής συμπεριφοράς- Παράγοντες κινδύνου και προστατευτικοί παράγοντες στην ανάπτυξη
  2. Ανίχνευση και διάγνωση- Συστήματα ταξινόμησης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών (ΝΑΔ)- Μέθοδοι μελέτης στην Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία βρεφών και νηπίων: Η μελέτη των πληθυσμών υψηλού κινδύνου
  3. Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
  4. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
  5. Διαταραχές Επικοινωνίας και Γλώσσας στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
  6. Διαταραχές Κινητικού Συντονισμού στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
  7. Διαταραχές Άγχους (άγχος αποχωρισμού, εκλεκτική αλαλία)
  8. Τραυλισμός
  9. Νοητική Αναπηρία: Γενετικά σύνδρομα
  10. Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
  11. Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή στη νηπιακή ηλικία
  12. Κακοποίηση/ Παραμέληση
  13. Παιδική προστασία

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2006). Τραυλισμός. Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Μανιαδάκη, Κ. & Κάκουρος, Ε. (2016). Η διαχείριση της ΔΕΠ-Υ. Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Gutenberg.
  • Σύστημα Διαγνωστικής Ταξινόμησης Ψυχικής Υγείας και Αναπτυξιακών Διαταραχών της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας – DC: 0-3 (2014), Μετάφραση και Επιστημονική επιμέλεια: Κ. Χατζηνικολάου & Β. Καρβέλη. GEMA.
  • Wilmshurst, L. (2021). Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία. (Επιμ. Η.Γ. Μπεζεβέγκης & Χ.Φ. Παπαηλιού). Gutenberg.
  • Zeanah, C.H. (2023). Εγχειρίδιο για την ψυχική υγεία των βρεφών και των νηπίων. (Επιμ. & Πρόλογος Κ. Χατζηνικολάου). Πεδίο. 

 

Επιστημονικά περιοδικά

  • Child and Adolescent Mental Health
  • Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health
  • Development and Psychopathology
  • European Journal of Mental Health
  • Infant Mental Health Journal
  • Journal of Abnormal Child Psychology
  • Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
  • Journal of Child and Adolescent Mental Health
  • Journal of Child Psychology and Psychiatry
  • Perspectives in Infant Mental Health