Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες:
Σε επίπεδο γνώσεων θα γνωρίζουν:
- βασικές έννοιες αναφορικά με την αίσθηση της όρασης και της ακοής,
- ενδείξεις/μεθόδους για την αξιολόγηση της ακοής/όρασης
- βασικές πρακτικές για την ανάπτυξη δεξιοτήτων βρεφών και νηπίων με αισθητηριακές αναπηρίες
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα:
- χρησιμοποιούν έννοιες διεθνώς αποδεκτές για να προσδιορίσουν τα άτομα με αισθητηριακές αναπηρίες,
- περιγράφουν τρόπους ανίχνευσης και αξιολόγησης της λειτουργικής ακοής και όρασης κατά τη βρεφική και νηπιακή ηλικία,
- περιγράφουν πρακτικές που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη παιδιών με αισθητηριακές αναπηρίες.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα:
- θα συνδέουν την αξιολόγηση με την παρέμβαση
- προτείνουν πρακτικές για τη διαχείριση των ετερογενών αναγκών παιδιών με αισθητηριακές αναπηρίες.
Περίγραμμα
- Εννοιολογικές προσεγγίσεις σχετικά με την κώφωση/βαρηκοϊα
- Ανίχνευση ακουστικής συμπεριφοράς στη βρεφική και την παιδική ηλικία.
- Επικοινωνία με κωφά/βαρήκοα βρέφη/νήπια μέσα από διαφορετικές γλωσσικές οδούς.
- Η εξέλιξη κωφών/βαρήκοων βρεφών και νηπίων σε διαφορετικά περιβάλλοντα
- Η αίσθηση της όρασης. Ενδείξεις για την ύπαρξη προβλημάτων όρασης.
- Αξιολόγηση της οπτικής ικανότητας και της λειτουργικής όρασης. Εκπαιδευτικές και περιβαλλοντικές διαφοροποιήσεις και παρεμβάσεις.
- Η περίπτωση της τυφλοκώφωσης. Αξιολόγηση και παρέμβαση
- Η έννοια της ενεργητικής και παθητικής αφής. Στάσεις του σώματος και κίνηση.
- Απτική αντίληψη. Απτική μνήμη και απτική λογική.
- Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη στα άτομα με οπτική αναπηρία .
- Μελέτη των επικοινωνιακών επιπέδων κατά Rowland
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Νικολαραΐζη, Μ. (2023, νέα διευρυμένη έκδοση). Η εκπαίδευση των κωφών/βαρήκοων παιδιών: Η ανάγκη για ερευνητικά τεκμηριωμένες και αποτελεσματικές εκπαιδευτικές πρακτικές. Στο Σ. Παντελιάδου & Β. Αργυρόπουλος (Επ.). Ειδική αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη (σσ.225-262). Πεδίο.
- Παπαζαφείρη, Μ. & Αργυρόπουλος, Β. (2021). Παιδιά με σοβαρά προβλήματα όρασης και πολλαπλές αναπηρίες ή τυφλοκώφωση: Η πολυπρισματική θεώρηση της αφής στην εκπαιδευτική αξιολόγηση και παρέμβαση. Πεδίο.
- Αργυρόπουλος, Β. (2023, νέα διευρυμένη έκδοση). Η εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία όρασης: Αποτελεσματικές πρακτικές διδασκαλίας. Στο Σ. Παντελιάδου & Β. Αργυρόπουλος (Επ..), Ειδική Αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη (σσ. 263-310). Πεδίο.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Deafness and Education International
- Journal of Deaf Studies and Education
- British Journal of Visual Impairment
- Journal of Visual Impairment and Blindness