ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ

Κωδικός Μαθήματος:

104

Εξάμηνο:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

7.5


Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες:
Σε επίπεδο γνώσεων θα γνωρίζουν:

  • βασικές έννοιες αναφορικά με την αίσθηση της όρασης και της ακοής,
  • ενδείξεις/μεθόδους για την αξιολόγηση της ακοής/όρασης
  • βασικές πρακτικές για την ανάπτυξη δεξιοτήτων βρεφών και νηπίων με αισθητηριακές αναπηρίες

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα:

  • χρησιμοποιούν έννοιες διεθνώς αποδεκτές για να προσδιορίσουν τα άτομα με αισθητηριακές αναπηρίες,
  • περιγράφουν τρόπους ανίχνευσης και αξιολόγησης της λειτουργικής ακοής και όρασης κατά τη βρεφική και νηπιακή ηλικία,
  • περιγράφουν πρακτικές που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη παιδιών με αισθητηριακές αναπηρίες.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα:

  • θα συνδέουν την αξιολόγηση με την παρέμβαση
  • προτείνουν πρακτικές για τη διαχείριση των ετερογενών αναγκών παιδιών με αισθητηριακές αναπηρίες.

 

Περίγραμμα

  • Εννοιολογικές προσεγγίσεις σχετικά με την κώφωση/βαρηκοϊα
  • Ανίχνευση ακουστικής συμπεριφοράς στη βρεφική και την παιδική ηλικία.
  • Επικοινωνία με κωφά/βαρήκοα βρέφη/νήπια μέσα από διαφορετικές γλωσσικές οδούς.
  • Η εξέλιξη κωφών/βαρήκοων βρεφών και νηπίων σε διαφορετικά περιβάλλοντα
  • Η αίσθηση της όρασης. Ενδείξεις για την ύπαρξη προβλημάτων όρασης.
  • Αξιολόγηση της οπτικής ικανότητας και της λειτουργικής όρασης. Εκπαιδευτικές και περιβαλλοντικές διαφοροποιήσεις και παρεμβάσεις.
  • Η περίπτωση της τυφλοκώφωσης. Αξιολόγηση και παρέμβαση
  • Η έννοια της ενεργητικής και παθητικής αφής. Στάσεις του σώματος και κίνηση.
  • Απτική αντίληψη. Απτική μνήμη και απτική λογική.
  • Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη στα άτομα με οπτική αναπηρία .
  • Μελέτη των επικοινωνιακών επιπέδων κατά Rowland

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Νικολαραΐζη, Μ. (2023, νέα διευρυμένη έκδοση). Η εκπαίδευση των κωφών/βαρήκοων παιδιών: Η ανάγκη για ερευνητικά τεκμηριωμένες και αποτελεσματικές εκπαιδευτικές πρακτικές. Στο Σ. Παντελιάδου & Β. Αργυρόπουλος (Επ.). Ειδική αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη (σσ.225-262). Πεδίο.
  • Παπαζαφείρη, Μ. & Αργυρόπουλος, Β. (2021). Παιδιά με σοβαρά προβλήματα όρασης και πολλαπλές αναπηρίες ή τυφλοκώφωση: Η πολυπρισματική θεώρηση της αφής στην εκπαιδευτική αξιολόγηση και παρέμβαση. Πεδίο.
  • Αργυρόπουλος, Β. (2023, νέα διευρυμένη έκδοση). Η εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία όρασης: Αποτελεσματικές πρακτικές διδασκαλίας. Στο Σ. Παντελιάδου & Β. Αργυρόπουλος (Επ..), Ειδική Αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη (σσ. 263-310). Πεδίο.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Deafness and Education International
  • Journal of Deaf Studies and Education
  • British Journal of Visual Impairment
  • Journal of Visual Impairment and Blindness