Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες: 
Σε επίπεδο γνώσεων θα γνωρίζουν:
- βασικές έννοιες αναφορικά με την αίσθηση της όρασης και της ακοής,
 - ενδείξεις/μεθόδους για την αξιολόγηση της ακοής/όρασης
 - βασικές πρακτικές για την ανάπτυξη δεξιοτήτων βρεφών και νηπίων με αισθητηριακές αναπηρίες
 
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα:
- χρησιμοποιούν έννοιες διεθνώς αποδεκτές για να προσδιορίσουν τα άτομα με αισθητηριακές αναπηρίες,
 - περιγράφουν τρόπους ανίχνευσης και αξιολόγησης της λειτουργικής ακοής και όρασης κατά τη βρεφική και νηπιακή ηλικία,
 - περιγράφουν πρακτικές που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη παιδιών με αισθητηριακές αναπηρίες.
 
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα:
- θα συνδέουν την αξιολόγηση με την παρέμβαση
 - προτείνουν πρακτικές για τη διαχείριση των ετερογενών αναγκών παιδιών με αισθητηριακές αναπηρίες.
 
Περίγραμμα
- Εννοιολογικές προσεγγίσεις σχετικά με την κώφωση/βαρηκοϊα
 - Ανίχνευση ακουστικής συμπεριφοράς στη βρεφική και την παιδική ηλικία.
 - Επικοινωνία με κωφά/βαρήκοα βρέφη/νήπια μέσα από διαφορετικές γλωσσικές οδούς.
 - Η εξέλιξη κωφών/βαρήκοων βρεφών και νηπίων σε διαφορετικά περιβάλλοντα
 - Η αίσθηση της όρασης. Ενδείξεις για την ύπαρξη προβλημάτων όρασης.
 - Αξιολόγηση της οπτικής ικανότητας και της λειτουργικής όρασης. Εκπαιδευτικές και περιβαλλοντικές διαφοροποιήσεις και παρεμβάσεις.
 - Η περίπτωση της τυφλοκώφωσης. Αξιολόγηση και παρέμβαση
 - Η έννοια της ενεργητικής και παθητικής αφής. Στάσεις του σώματος και κίνηση.
 - Απτική αντίληψη. Απτική μνήμη και απτική λογική.
 - Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη στα άτομα με οπτική αναπηρία .
 - Μελέτη των επικοινωνιακών επιπέδων κατά Rowland
 
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Νικολαραΐζη, Μ. (2023, νέα διευρυμένη έκδοση). Η εκπαίδευση των κωφών/βαρήκοων παιδιών: Η ανάγκη για ερευνητικά τεκμηριωμένες και αποτελεσματικές εκπαιδευτικές πρακτικές. Στο Σ. Παντελιάδου & Β. Αργυρόπουλος (Επ.). Ειδική αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη (σσ.225-262). Πεδίο.
 - Παπαζαφείρη, Μ. & Αργυρόπουλος, Β. (2021). Παιδιά με σοβαρά προβλήματα όρασης και πολλαπλές αναπηρίες ή τυφλοκώφωση: Η πολυπρισματική θεώρηση της αφής στην εκπαιδευτική αξιολόγηση και παρέμβαση. Πεδίο.
 - Αργυρόπουλος, Β. (2023, νέα διευρυμένη έκδοση). Η εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία όρασης: Αποτελεσματικές πρακτικές διδασκαλίας. Στο Σ. Παντελιάδου & Β. Αργυρόπουλος (Επ..), Ειδική Αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη (σσ. 263-310). Πεδίο.
 
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Deafness and Education International
 - Journal of Deaf Studies and Education
 - British Journal of Visual Impairment
 - Journal of Visual Impairment and Blindness