Μαθησιακά αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να έχουν αποκτήσει τις ακόλουθες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες:
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλούν και να περιγράφουν:
- Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας.
 - Παράγοντες που ενισχύουν ή αποτρέπουν την εκδήλωση νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
 - Χαρακτηριστικά που διακρίνουν τη φυσιολογική από την παθολογική συμπεριφορά.
 - Διαδικασίες πρώιμης ανίχνευσης και διάγνωσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
 - Τα συμπτώματα, την αιτιολογία, την πορεία και την έκβαση νευροαναπτυξιακών διαταραχών που εμφανίζονται συχνά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
 - Χαρακτηριστικά συννοσηρότητας και επιγένεσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
 
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγούν και να εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με:
- Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας.
 - Παράγοντες που ενισχύουν ή αποτρέπουν την εκδήλωση νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
 - Χαρακτηριστικά που διακρίνουν τη φυσιολογική από την παθολογική συμπεριφορά.
 - Διαδικασίες πρώιμης ανίχνευσης και διάγνωσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
 - Τα συμπτώματα, την αιτιολογία, την πορεία και την έκβαση νευροαναπτυξιακών διαταραχών που εμφανίζονται συχνά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
 - Χαρακτηριστικά συννοσηρότητας και επιγένεσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
 
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζουν τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Προσδιορισμός των ορίων της τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης, έτσι ώστε να αναγνωρίζονται οι περιπτώσεις βρεφών και νηπίων που πιθανόν να εκδηλώσουν νευροαναπτυξιακές διαταραχές.
 - Προσέγγιση με τον ενδεδειγμένο τρόπο των βρεφών και των νηπίων και των γονέων τους, στις περιπτώσεις που η ανάπτυξη δεν ακολουθεί την αναμενόμενη τυπική πορεία.
 - Διαχείριση (και περιορισμός) των παραγόντων κινδύνου, οι οποίοι αυξάνουν την πιθανότητα εκδήλωσης των συμπτωμάτων.
 - Αποτελεσματική συνεργασία στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας για τη στήριξη του παιδιού με αναπτυξιακές δυσκολίες και της οικογένειάς του.
 
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
 - Αυτόνομη Εργασία
 - Ομαδική εργασία
 - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
 - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
 - Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
 - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
 - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
 - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 
Περίγραμμα
- Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας- Διάκριση φυσιολογικής και παθολογικής συμπεριφοράς- Παράγοντες κινδύνου και προστατευτικοί παράγοντες στην ανάπτυξη
 - Ανίχνευση και διάγνωση- Συστήματα ταξινόμησης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών (ΝΑΔ)- Μέθοδοι μελέτης στην Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία βρεφών και νηπίων: Η μελέτη των πληθυσμών υψηλού κινδύνου
 - Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
 - Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
 - Διαταραχές Επικοινωνίας και Γλώσσας στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
 - Διαταραχές Κινητικού Συντονισμού στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
 - Διαταραχές Άγχους (άγχος αποχωρισμού, εκλεκτική αλαλία)
 - Τραυλισμός
 - Νοητική Αναπηρία: Γενετικά σύνδρομα
 - Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
 - Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή στη νηπιακή ηλικία
 - Κακοποίηση/ Παραμέληση
 - Παιδική προστασία
 
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2006). Τραυλισμός. Αθήνα: Τυπωθήτω.
 - Μανιαδάκη, Κ. & Κάκουρος, Ε. (2016). Η διαχείριση της ΔΕΠ-Υ. Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Gutenberg.
 - Σύστημα Διαγνωστικής Ταξινόμησης Ψυχικής Υγείας και Αναπτυξιακών Διαταραχών της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας – DC: 0-3 (2014), Μετάφραση και Επιστημονική επιμέλεια: Κ. Χατζηνικολάου & Β. Καρβέλη. GEMA.
 - Wilmshurst, L. (2021). Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία. (Επιμ. Η.Γ. Μπεζεβέγκης & Χ.Φ. Παπαηλιού). Gutenberg.
 - Zeanah, C.H. (2023). Εγχειρίδιο για την ψυχική υγεία των βρεφών και των νηπίων. (Επιμ. & Πρόλογος Κ. Χατζηνικολάου). Πεδίο.
 
Επιστημονικά περιοδικά
- Child and Adolescent Mental Health
 - Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health
 - Development and Psychopathology
 - European Journal of Mental Health
 - Infant Mental Health Journal
 - Journal of Abnormal Child Psychology
 - Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
 - Journal of Child and Adolescent Mental Health
 - Journal of Child Psychology and Psychiatry
 - Perspectives in Infant Mental Health