Αντικείμενο – Σκοπός

 

Το ΔΠΜΣ θεραπεύει ένα νέο διεπιστημονικό γνωστικό αντικείμενο σε εκπαιδευτικό επίπεδο για τον ελλαδικό χώρο και φιλοδοξεί να ακολουθήσει και να μεταδώσει την απαραίτητη εξειδίκευση και τις τρέχουσες γνωστικές εξελίξεις στους/ις φοιτητές/τριες που στοχεύουν να ασχοληθούν είτε επαγγελματικά είτε ερευνητικά στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό με την ψυχική υγεία και αγωγή των βρεφών και των νηπίων. Η δομή του προτεινόμενου ΔΠΜΣ και τα Μαθησιακά Αποτελέσματα που αναμένεται με την ολοκλήρωση του προγράμματος να έχουν κατακτήσει οι απόφοιτοι έχουν συνοπτικά ως εξής:
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλούν και να περιγράφουν:

  • Την πορεία της γνωστικής, γλωσσικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης από την εμβρυϊκή έως την ηλικία των 6 ετών καθώς και τους βασικούς ατομικούς, οικογενειακούς και ευρύτερους κοινωνικούς παράγοντες που την επηρεάζουν.
  • Χαρακτηριστικά και πλαίσια προαγωγής ψυχικής υγείας και ευημερίας σε βρέφη και νήπια.
  • Νευροαναπτυξιακές διαταραχές σε βρέφη και νήπια μέσω νευροεπιστημονικών προσεγγίσεων.
  • Αισθητηριακές αναπηρίες μέσω ψυχοπαιδαγωγικών προσεγγίσεων.
  • Μεθόδους και εργαλεία αξιολόγησης της ανάπτυξης και της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων.
  • Μεθόδους έγκαιρης παρέμβασης για τη διαχείριση καταστάσεων που επηρεάζουν την ανάπτυξη και την ψυχική υγεία βρεφών και νηπίων και τη λειτουργικότητα των οικογενειών τους. Στις μεθόδους αυτές συμπεριλαμβάνονται οι εφαρμογές των νέων τεχνολογιών και της τέχνης.
  • Πρακτικές συμπερίληψης βρεφών και νηπίων με προβλήματα ψυχικής υγείας.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγούν και να εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με:

  • Την πορεία της γνωστικής, γλωσσικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης από την εμβρυϊκή έως την ηλικία των 6 ετών καθώς και τους βασικούς ατομικούς, οικογενειακούς και ευρύτερους κοινωνικούς παράγοντες που την επηρεάζουν.
  • Χαρακτηριστικά και πλαίσια προαγωγής ψυχικής υγείας και ευημερίας σε βρέφη και νήπια.
  • Νευροαναπτυξιακές διαταραχές σε βρέφη και νήπια μέσω νευροεπιστημονικών προσεγγίσεων.
  • Αισθητηριακές αναπηρίες μέσω ψυχοπαιδαγωγικών προσεγγίσεων.
  • Μεθόδους και εργαλεία αξιολόγησης της ανάπτυξης και της ψυχικής υγείας βρεφών και νηπίων.
  • Μεθόδους έγκαιρης παρέμβασης για τη διαχείριση καταστάσεων που επηρεάζουν την ανάπτυξη και την ψυχική υγεία βρεφών και νηπίων και τη λειτουργικότητα των οικογενειών τους. Στις μεθόδους αυτές συμπεριλαμβάνονται οι εφαρμογές των νέων τεχνολογιών και της τέχνης.
  • Πρακτικές συμπερίληψης βρεφών και νηπίων με προβλήματα ψυχικής υγείας.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζουν τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Διαμόρφωση αποτελεσματικότερων προγραμμάτων αγωγής και φροντίδας βρεφών και νηπίων για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και ευημερίας τους.
  • Διεξαγωγή ερευνών σε ζητήματα που σχετίζονται με την ψυχική υγεία και ευημερία βρεφών και νηπίων.
  • Εντοπισμός βρεφών και νηπίων που παρουσιάζουν προβλήματα ψυχικής υγείας σε συνεργασία με διεπιστημονική ομάδα.
  • Διαχείριση βρεφών και νηπίων και των οικογενειών τους που παρουσιάζουν προβλήματα ψυχικής υγείας.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

Σκοπός του ΔΠΜΣ είναι να αποκτήσουν οι απόφοιτοι/ες τις απαραίτητες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, ώστε να αναγνωρίζουν, να παρεμβαίνουν και να αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας σε βρέφη και νήπια αλλά και καταστάσεις που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας τόσο των ίδιων όσο και των οικογενειών τους, την πρόληψη μακροπρόθεσμων σοβαρών συνεπειών που αυτά επιφέρουν σε ψυχολογικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο και την ομαλότερη συμπερίληψη των ατόμων αυτών σε κοινωνικά, εκπαιδευτικά και εργασιακά πλαίσια.